Ugdymas šeimoje
PATVIRTINTA
Vilniaus lopšelio – darželio
„Raktelis“ direktoriaus
2020 m. birželio 18 d.
Įsakymu Nr. V- 52
VILNIAUS LOPŠELIO – DARŽELIO „RAKTELIS“
UGDYMOSI ŠEIMOJE ĮGYVENDINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vilniaus lopšelio – darželio „Raktelis“ (toliau – Mokykla) Ugdymosi šeimoje įgyvendinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) parengtas vadovaujantis Ugdymosi šeimoje tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 504 „Dėl ugdymosi šeimoje įgyvendinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“; Lietuvos respublikos švietimo įstatymo nauja redakcija 2011 m. kovo 17 d. Nr. XI-1281, Priešmokyklinio ugdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. liepos 22 d. įsakymu Nr. V-674, priešmokyklinio ugdymo bendrąja programa.
2. Aprašas reglamentuoja prašymų dėl ugdymo (ugdymosi) šeimoje pateikimą, tėvų (globėjų, rūpintojų), kurių vaikas ugdomas (ugdosi) šeimoje, pareigas, ugdymosi šeimoje sąlygų, vaiko kompetencijų ir pasiekimų (gebėjimų) lygio įvertinimą, mokymo sutarties dėl ugdymosi šeimoje (toliau – mokymo sutartis) sudarymo ir nutraukimo pagrindus, ugdytinių konsultavimą, ugdymosi pažangos ir pasiekimų, vaiko socializacijos užtikrinimo periodinį vertinimą.
3. Mokykla padeda tėvams (globėjams, rūpintojams) organizuoti Vaikų ugdymą (ugdymąsi) šeimoje.
4. Mokykla, tarpininkaujant steigėjui, pasitelkia reikalingus specialistus iš kitų institucijų ugdymosi šeimoje sąlygoms, vaiko kompetencijų ir ugdymosi pasiekimų (gebėjimų) lygiui įvertinti.
5. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatyme vartojamas sąvokas.
II SKYRIUS
PRAŠYMŲ PATEIKIMAS, TĖVŲ (GLOBĖJŲ, RŪPINTOJŲ) PAREIGOS
6. Prašymas dėl ugdymo (- si) šeimoje pagal Priešmokyklinio ugdymo bendrąją programą ir dokumentai, nurodyti Aprašo 10 punkte (toliau – dokumentai), pateikiami Mokyklos vadovui.
7. Mokyklos vadovas apie gautus prašymus informuoja Mokyklos steigėją, Vilniaus miesto savivaldybę.
8. Jei pageidaujama, kad vaikas nuo 2020 m. rugsėjo 1 d. būtų ugdomas (ugdytųsi) šeimoje, prašymas ir dokumentai pateikiami nuo birželio 15 d. iki birželio 30 d.
9. Jei pageidaujama, kad vaikas nuo 2021 m. rugsėjo 1 d. ir vėlesniais metais nuo einamųjų metų rugsėjo 1 d. būtų ugdomas (ugdytųsi) šeimoje, prašymas ir dokumentai pateikiami nuo einamųjų metų balandžio 15 d. iki birželio 1 d. Prašymai dėl ugdymosi šeimoje priimami tik Apraše nustatytais terminais.
10. Kartu su prašymu dėl ugdymo (ugdymosi) šeimoje pateikiami šie dokumentai:
10.1. tėvų (globėjų, rūpintojų) sutikimas dėl ugdymosi sąlygų šeimoje patikrinimo;
10.2. užpildytas Klausimynas tėvams (globėjams, rūpintojams) ir vaikui dėl ugdymosi sąlygų šeimoje (toliau – Klausimynas) (1 priedas);
10.3. valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įgalioto teritorinio skyriaus, kurio veiklos teritorijoje gyvena šeima, informacija apie tai, kad nebuvo nustatytas (-i) vaiko teisių pažeidimas (-ai), susijęs (-ę) su vaiko atstovų pagal įstatymą pareigų nevykdymu ar netinkamu jų vykdymu dėl narkotinių (ar psichotropinių) medžiagų, alkoholio vartojimo, smurto ar kitų vaiko atstovo (-ų) pagal įstatymą su kuriuo (-iais) vaikas gyvena, veiksmų ar neveikimo, kurie gali turęėti įtakos vaiko teisės į mokslą užtikrinimui per pastaruosius dvejus metus;
10.4. savivaldybės, kurios teritorijoje gyvena šeima, administracijos informacija apie tai, kad nebuvo skirtos minimalios ar vidutinės priežiūros priemonės vaikui ir (ar) nebuvo taikoma atvejo vadyba, per pastaruosius dvejus metus.
11. Tėvų (globėjų, rūpintojų) pareigos:
11.1. ugdyti vaiką ir (ar) samdyti mokytoją (-us);
11.2. ugdyti vaiko vertybines orientacijas;
11.3. sudaryti:
11.3.1. sąlygas vaiko ugdymui (ugdymuisi) pagal švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintą Priešmokyklinio ugdymo bendrąją programą;
11.3.2. sveikas ir saugias vaikui ugdymo (ugdymosi) šeimoje sąlygas, būtinas jo fiziniam, protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi;
11.3.3. sąlygas vaikui ugdytis pagal neformaliojo vaikų švietimo programas Mokykloje, pas laisvąjį mokytoją arba kitą švietimo teikėją;
11.4. užtikrinti vaiko:
11.4.1. ugdymą (ugdymąsi) šeimoje pagal Priešmokyklinio ugdymo bendrąją programą ir vaiko pasiekimus, nustatytus programoje;
11.4.2. švietimo pagalbos, išskyrus nurodytos Aprašo 21.4 papunktyje, teikimą vaikui, jei jos reikia;
11.4.3. ugdymosi pažangos ir pasiekimų (ko vaikas mokėsi, ką išmoko, kokiose aplinkose mokėsi) fiksavimą ne rečiau kaip kartą per dvi savaites Mokyklos elektroniniu paštu;
11.4.4. socializaciją pagal Aprašo 21.8. papunktyje nustatytus kriterijus ir pateikti Mokyklai įrodymus Mokyklos vadovo nustatyta tvarka;
11.4.5. sveikatos patikrinimą teisės aktų nustatyta tvarka;
11.4.6. atvykimą į Mokyklą konsultacijoms, ugdymosi pasiekimams ir pažangai patikrinti;
11.5. Parengti ir pateikti Mokyklai mokslo metų ugdymo proceso pabaigoje, jei vaikas buvo ugdomas (ugdėsi) šeimoje, Vaiko individualios pažangos ataskaitą, kurioje būtų pateikta informacija apie ugdymosi pasiekimus, naudotus ugdymo išteklius, ugdymo aplinkas, veiklas, kurios vaikui leido pademonstruoti tai, ką išmoko, vaiko ugdymosi stipriąsias ir silpnąsias puses ir sukauptus vaiko, ugdymosi pasiekimų ir pažangos įrodymus –atliktas užduotis, dailės darbus, atskleidžiančius ugdomas kompetencijas, pažangą bei pasiekimus, vaiko pasiekimų įsivertinimą, refleksiją dėl ugdymosi šeimoje ir socializacijos ir kt.;
11.6. Bendradarbiauti su Mokyklos vadovu, mokytojais, specialistais sprendžiant vaiko ugdymo (ugdymosi) klausimus, vadovautis jų rekomendacijomis, teikti reikalingą informaciją, sudaryti sąlygas įvertinti ugdymosi šeimoje sąlygas.
III SKYRIUS
UGDYMOSI ŠEIMOJE SĄLYGŲ ĮVERTINIMAS
12. Mokyklos vadovas, pasitelkdamas reikalingus specialistus iš pedagoginės psichologinės tarnybos, Mokyklos mokytojų, švietimo pagalbos specialistų sudaro specialistų grupę ugdymosi sąlygų šeimoje, paskiria grupės vadovą. Grupės vadovas per 20 darbo dienų suderina su tėvais (globėjais, rūpintojais) pokalbio su jais, vaiku ir lankymosi vaiko gyvenamojoje vietoje laiką. Mokyklos vadovas informaciją raštu dėl mokymo sutarties sudarymo ar nesudarymo pateikia ne vėliau kaip per du mėnesius nuo prašymo ir dokumentų gavimo.
13. Specialistai analizuoja Aprašo 10.3, 10.4, papunkčiuose pateiktus dokumentus, lankosi vaiko gyvenamojoje vietoje ir surašo Ugdymosi šeimoje sąlygų patikrinimo aktą (2 priedas). Mokykloje vykdo pokalbį su tėvais (globėjais, rūpintojais) ir vaiku pagal Klausimyne pateiktus klausimus ir atsakymus į juos ir vadovaudamiesi geriausių vaiko interesų prioriteto principu įvertina ugdymosi šeimoje sąlygų tinkamumą pagal šiuos kriterijus:
13.1. vaikas namuose turi saugiai įrengtą ugdymosi vietą:
13.1.1. yra ne mažesnė kaip 4 kv. m. ugdymuisi skirta vieta, ugdymuisi skirti baldai pritaikyti pagal vaiko ūgį, tiesioginis natūralus apšvietimas;
13.1.2. yra ne mažesnė kaip 1,7 kv. m. ugdymuisi skirta vieta, stalas ir kėdė atitinka vaiko ūgį.
13.2. yra ugdymo priemonių; taip pat ir skaitmeninių ugdymosi priemonių su interneto prieiga;
13.3. per pastaruosius dvejus metus nebuvo nustatytas (-i) vaiko teisių pažeidimas (-ai), susijęs (-ę) su vaiko atstovų pagal įstatymą pareigų nevykdymu ar netinkamu jų vykdymu ir (ar) nebuvo skirtos minimalios ar vidutinės priežiūros priemonės vaikui ir (ar) nebuvo taikoma atvejo vadyba;
13.4. tėvai (globėjai, rūpintojai) yra pasirengę užtikrinti tinkamą, kokybišką vaiko ugdymą (ugdymąsi) šeimoje ir socializaciją;
13.5. vaikas pokalbio su specialstu metu išreiškia norą ugdytis šeimoje.
14. Specialistų grupė, atlikusi ugdymosi šeimoje sąlygų įvertinimą, per penkias darbo dienas, vadovaudamasi geriausių vaiko interesų prioriteto principu, suformuluoja raštu argumentuotą bendrą vertinimo išvadą dėl vaiko ugdymosi šeimoje sąlygų ir tėvų pasirengimo užtikrinti tinkamą, kokybišką vaiko ugdymą(si) šeimoje ir socializaciją.
IV SKYRIUS
MOKYMO SUTARTIES SUDARYMAS IR NUTRAUKIMAS
15. Priėmimą į Mokyklą vykdo Mokyklos vadovas, atsižvelgdamas į specialistų grupės, įvertinusios ugdymosi šeimoje sąlygas ir pateiktas vertinimo išvadas ir vadovaudamasis Aprašo 16 punkto nuostatomis. Mokymo sutartis sudaroma Priešmokyklinio ugdymo programai iki pirmos mokslo metų dienos. Mokymo sutartyje nurodomos mokymo sutarties šalys, mokymosi programa, jos baigimo forma, šalių įsipareigojimai, mokymo sutarties terminas, jos keitimo, nutraukimo pagrindai, nurodyti Aprašo 19 punkte, ir padariniai.
16. Mokymo sutartis sudaroma tuomet, kai tenkinamos šios sąlygos:
16.1. per pastaruosius dvejus metus nebuvo nustatytas (-i) vaiko teisių pažeidimas (-ai), susijęs (-ę) su vaiko atstovų pagal įstatymą pareigų nevykdymu ar netinkamu jų vykdymu, ir (ar) nebuvo skirtos minimalios ar vidutinės priežiūros priemonės vaikui, ir (ar) nebuvo taikoma atvejo vadyba;
16.2 vertinimo išvada – tinkamos sąlygos vaikui būti ugdomam (ugdytis) šeimoje ir vaiko socializacijai;
17. Jei Mokykla po ugdymosi šeimoje sąlygų, pokalbio su tėvais (globėjais, rūpintojais), vaiku nesudaro mokymo sutarties, tėvams (globėjams, rūpintojams) raštu per penkias darbo dienas nuo sprendimo priėmimo pateikia argumentuotą atsakymą.
18. Mokymo sutartis gali būti nutraukta tėvų (globėjų) prašymu.
19. Mokykla mokymo sutartį nutraukia vienašališkai, prieš septynias darbo dienas įspėjusi kitą mokymo sutarties šalį, ir pasiūlo vaikui tęsti ugdymąsi Mokykloje kasdieniu ugdymo proceso organizavimo būdu, jei nevykdoma bent viena iš šių sąlygų:
19.1. be pateisinamos priežasties vaikas neatvyksta į ugdymosi pasiekimų ir pažangos įvertinimą;
19.2. ugdymo proceso pabaigoje pagal Aprašo 21.8 nustatytus kriterijus tėvai (globėjai, rūpintojai) nepateikia įrodymų, dėl sąlygų sudarymo vaikui socializuotis arba nustatoma, kad tėvai (globėjai, rūpintojai) nesudaro sąlygų vaikui socializuotis;
19.3. vaikui skirtos minimalios ar vidutinės priežiūros priemonės ir (ar) nustatytas (-i) vaiko teisių pažeidimas (-ai), susijęs (-ę) su vaiko atstovų pagal įstatymą pareigų nevykdymu arba netinkamu vykdymu, ir Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos arba jos įgalioto teritorinio skyriaus iniciatyva taikoma atvejo vadyba vaikui ir (ar) šeimai, nustačius vaiko apsaugos poreikį arba būtinybę vertinti pagalbos vaikui ir (ar) šeimai poreikį.
20. Jei tėvai (globėjai, rūpintojai), gavę iš Mokyklos įspėjimą apie vienašališką mokymo sutarties nuraukimą ir pasiūlymą vaikui tęsti ugdymąsi Mokykloje kasdieniu mokymo proceso organizavimo būdu, nesutinka, kad jų vaikas, neturintis 16 metų, tęstų mokymąsi mokykloje kasdieniu mokymo proceso organizavimo būdu, apie planuojamą mokymo sutarties nutraukimą ne vėliau kaip prieš penkias darbo dienas iki jos nutraukimo informuojamas savivaldybės, kurios teritorijoje gyvena šeima, administracijos direktorius. Jei mokymo sutartis nutraukiama tėvų (globėjų) prašymu, apie mokymo sutarties nutraukimą ne vėliau kaip kitą darbo dieną informuojamas savivaldybės, kurios teritorijoje gyvena šeima, administracijos direktorius.
V SKYRIUS
VAIKŲ KONSULTAVIMAS, APRŪPINIMAS UGDOMĄJA MEDŽIAGA, UGDYMOSI PAŽANGOS IR PASIEKIMŲ, SOCIALIZACIJOS POREIKIO UŽTIKRINIMO PERIODINIS VERTINIMAS
21. Mokykla, sudariusi mokymo sutartį:
21.1. įregistruoja vaiką Mokinių registre ir priskiria jį priešmokyklinio ugdymo grupei;
21.2. paskiria mokytojus, konsultuosiančius ugdytinį;
21.3. prasidėjus mokslo metams su tėvais (globėjais, rūpintojais) ir vaiku, ugdomu pagal priešmokyklinio ugdymo programą, susitaria, kokios kompetencijos ir pasiekimai (nuostatos, gebėjimai, žinios ir supratimas) bus vertinami ugdymo laikotarpio pabaigoje; Susitarimas įforminamas mokymo sutarties priedu;
21.4. teikia ugdytiniui konsultacijas (jei to pageidauja tėvai (globėjai, rūpintojai): pagal priešmokyklinio ugdymo programą ne daugiau kaip 18 valandų per mokslo metus.
21.5. sudaro konsultacijų tvarkaraštį ir jį suderina su tėvais (globėjais, rūpintojais). Konsultacijos teikiamos Mokykloje, dalis jų gali vykti naudojant technologines priemones;
21.6. du kartus per mokslo metus įvertina vaiko ugdymosi pasiekimus ir pažangą Mokyklos vadovo nustatyta tvarka; nustato ugdymosi pasiekimų ir pažangos įvertinimo laiką, baigiantis ugdymo laikotarpiui ir ugdymo procesui, jį suderina su tėvais (globėjais, rūpintojais); vaiko ugdymosi pasiekimai apibendrinami ir vertinimo rezultatas fiksuojamas vadovaujantis švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka (rengiant rekomendaciją pradinių klasių mokytojui); vaiko ugdymosi pasiekimus ir pažangą aptaria su vaiku ir jo tėvais (globėjais, rūpintojais);
21.7. sudaro sąlygas vaikui dalyvauti Mokyklos vykdomose neformaliojo vaikų švietimo programose, renginiuose, akcijose, socialines ir emocines kompetencijas ugdančioje prevencinėje programoje;
21.8. įvertina ugdytinio socializacijos poreikio užtikrinimą Mokyklos vadovo nustatyta tvarka du kartus per mokslo metus pagal šiuos kriterijus:
21.8.1. vaikas sistemingai ugdosi bent pagal vieną neformaliojo vaikų švietimo programą;
21.8.2. vaikas už namų ribų dalyvauja pažintinėje, kultūrinėje, meninėje, kūrybinėje veikloje;
21.8.3. vaikas dalyvauja Mokyklos organizuojamuose viešuose pilietiškumo renginiuose ar pilietiškumo akcijose, valstybinių švenčių minėjimuose;
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
22. Mokymo lėšos Mokyklai skiriamos pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo tvarkos aprašą.
23. Mokyklos atsisakymas sudaryti mokymo sutartį ar jos vienašališkas nutraukimas gali būti skundžiamas teismui teisės aktų nustatyta tvarka.
_________________
/userfiles/files/Tvarkos%20apraso%20priedas%20Nr%201.pdf
/userfiles/files/tvarkos%20apraso%20priedas%20Nr%202.pdf
/userfiles/files/U%C5%A0-prie%C5%A1mokyklinio%20ugdymo-sutartis-%C5%A1ablonas-1.pdf
/userfiles/files/Prasymas%20ugdytis.docx